De kracht van een jongerencoach

Jongerencoach

 

 

Bij het beoefenen van jeugdsporten besteden coaches veel tijd aan het werken met hun teams. Met zoveel aandacht voor de praktijk is het gemakkelijk voor coaches om het belang van het spel zelf over het hoofd te zien. Bekijk het zo: Jeugdsporten zijn een verlengstuk van het leven. Ze geven spelers kansen die ze anders niet zouden krijgen, en ze leren hen waardevolle lessen die ze mee kunnen nemen buiten het veld. Coaches spelen daarin ook een grote rol. Jeugdcoaches hebben bijvoorbeeld vaak de kans om een jonge sporter vanaf nul te ontwikkelen. Zij kunnen bepaalde vaardigheden of tactieken aanleren die later van pas zullen komen wanneer die speler prof wordt in de door hem gekozen sport. Het is niet anders dan iemand leren autorijden of koken – die dingen zullen ze op een dag weer gebruiken als ze het huis uit zijn om te gaan studeren of werken.

Leerontwikkeling

Coaches hebben een enorme kans om het leven van hun spelers te veranderen. Ze hebben de kans om kinderen belangrijke levensvaardigheden bij te brengen – om hen de instrumenten te geven die ze nodig hebben voor een succesvolle toekomst. Coaches moeten spelers eraan herinneren respect voor elkaar te hebben, eerlijk en open te zijn, zich voor 100% in te spannen tijdens trainingen en wedstrijden en het "waarom" achter hun doelen niet te vergeten. Ze hebben ook de mogelijkheid om spelers te helpen mentale barrières te overwinnen – zoals faalangst, angst voor succes, angst om beoordeeld te worden en angst voor succes. Coaches moeten oppassen dat ze hun eigen onzekerheden en angsten niet in de weg laten staan om hun spelers te leren hoe ze succesvol kunnen zijn. Succesvolle atleten zijn vaak vrij van hun eigen onzekerheden. Coaches moeten ook beseffen dat zij niet de enige persoon in het leven van de atleet zijn – hun ouders en andere atleten spelen ook een grote rol in de ontwikkeling van die atleet. Vindt hier een goeie jongerencoach.

Behandel het mentale spel

Coaches moeten rekening houden met het mentale spel. Mentaal spel werkt samen met fysiek spel. Zie het als de "perceptie" van een speler door tegenstanders. Coaches moeten hun spelers leren hoe zij hun eigen mentale spel kunnen beheersen. Hoewel er geen manier is om te voorkomen dat atleten nerveus zijn of andere kriebels hebben, zijn er wel manieren om die te beheersen. Coaches kunnen leren atleten te helpen hun nervositeit, angst en andere mentale onzekerheden te beheersen. Coaches kunnen hun atleten laten weten dat ze niet bang zijn om te falen. Zij kunnen atleten helpen beseffen dat veel grote dingen zijn gebeurd omdat iemand de eerste keer faalde. Coaches kunnen atleten leren dat het OK is om nerveus of angstig te zijn – dat overkomt elke atleet. Het gaat erom hoe sporters op die gevoelens reageren.

Speel het spel

Coaches moeten een manier vinden om het maximale uit hun spelers te halen. Dit betekent dat je manieren moet vinden om je team te motiveren om te concurreren, om ze in een competitieve mindset te brengen, om ze enthousiast te maken voor het spel en om ze te helpen gefocust te blijven op de taak die voor hen ligt. Om dit te doen, moeten coaches de juiste manieren vinden om het team te betrekken en enthousiast te maken voor hun team en sport. Coaches kunnen hun team aanmoedigen hun eigen tradities te creëren en hun eigen unieke cultuur te ontwikkelen. Coaches kunnen hun team aanmoedigen om naam te maken in hun sport. Scholen en gemeenschappen kunnen elkaar helpen promoten, of dat nu betekent dat ze schoolkleuren gebruiken, een bepaald logo gebruiken of een naam voor een teamsport verzinnen. Coaches kunnen hun team aanmoedigen om een manier te vinden om verbonden te blijven met hun school en sport, of dat nu betekent dat ze de school bezoeken en hun ervaringen delen, de sportevenementen van de school bijwonen of voldoen aan de academische normen van de school. Coaches kunnen manieren vinden om hun spelers ook buiten de sportschool te betrekken. Coaches kunnen manieren vinden om hun spelers te betrekken bij leiderschapskansen.

Conclusie

Coaches hebben, zoals we weten, een enorme invloed op kinderen op en naast het veld. Zij kunnen de toekomst van een jonge sporter vormgeven door waardevolle levensvaardigheden aan te leren of door inspanning en prestatie aan te moedigen. Om dit te kunnen doen, moeten coaches het belang van het spel zelf begrijpen, en hoe het zich verhoudt tot de rest van hun leven. Zij moeten ook met hun atleten kunnen communiceren en een manier vinden om het beste uit elk van hen te halen. Van coaches wordt verwacht dat zij in hun sport leiders en rolmodellen zijn, en zij moeten bereid zijn deze rol op zich te nemen. Zij moeten bereid zijn de nodige tijd en moeite te investeren om succesvol te worden. Om dit te doen, moeten coaches eerst het belang van het spel zelf begrijpen, en hoe het zich verhoudt tot de rest van hun leven. Zij moeten ook met hun atleten kunnen communiceren en een manier vinden om het beste uit elk van hen te halen. Van coaches wordt verwacht dat zij in hun sport leiders en rolmodellen zijn, en zij moeten bereid zijn deze rol op zich te nemen. Zij moeten bereid zijn de nodige tijd en moeite te investeren om succesvol te worden.

Scroll to top